Interneta mēmes var kļūt “pasaulslavenas” pāris dienu laikā. Visbiežāk tas izdodas ar mēmēm, kas atspoguļo kādu aktuālu notikumu, popkultūras jaunumu/ skandālu, vai kurās izmantota kāda ikdienišķa tēma, ko daudzi var attiecināt uz sevi. Apskatīsim, kas ir mēmes, kur tās lieto un kā izveidot savu.

Mēmes izcelsme

Mēmes (meme) būtībā ir attēli, GIF vai video, pārsvarā papildināti ar tekstu, parasti ar humora piesitienu. Vārdu mēme 1976. gadā ieviesa biologs Ričards Doukinss (Richard Dawkins), lietojot to savā  grāmatā The Selfish Gene. Savukārt interneta pasaulē šo vārdu ieveda Maiks Godvins (Mike Godwin), lietojot to jauno tehnoloģiju izdevuma “Wired” 1993. gada jūnija numurā. Interneta mēmes attīstījās 90.gadu vidū. Sākotnēji tās bija tikai īsi klipi, ar ko cilvēki dalījās forumos. Mēmes arvien populārākas kļuva ap 2005. gadu, kad radās vietne YouTube, un vēlāk līdz ar citu sociālo tīklu parādīšanos. To popularitāti vairoja arī vienkāršā izveide, pateicoties dažādām mēmes ģeneratoru tīmekļa vietnēm.

Mēmes un digitālais mārketings

Praksi, kurā mēmes tiek izmantotas mārketingā, angļu valodā dēvē memetic marketing. Tās lieliski iederas tādās kā vīrusu (viral) mārketinga stratēģijās, jo lietotāji ar tām sociālajiem tīklos nodod informāciju citiem, līdzīgi kā izplatās vīrusi. Tāpat tās iederas partizānu (guerrilla) mārketinga stratēģijā, kurā tiek izmantotas neierastas un pārsteidzošas metodes, kas popularizē preci vai pakalpojumu. Attēli un īsi, smieklīgi teksti piesaista uzmanību, un arī izmaksu ziņā tā ir izdevīga pieeja. Jāliek lietā vien iztēle, jūsu ražojumu uzjautrinošā veidā sasaistot, piemēram, ar kādu aktuālu notikumu.

Mēmes izklaidei

Mēmi izveidot ir diezgan viegli, ar to var dalīties dažādās platformās. To var izmantot arī vienkārši izklaidei, lai draugus uzjautrinātu ar tikai jums saprotamiem jokiem. Un, ja esi no tādiem cilvēkiem, kuriem bieži patīk postot savas bildes, bet pa rokai nav nekā svaiga, tad vari izveidot mēmi un padalīties ar sociālo tīklu draugiem/sekotājiem.

Padomi, veidojot mēmes

1.  Pazīsti savu auditoriju

Šis padoms drīzāk gan domāts tiem, kuri mēmes izmanto mārketingam, tomēr, vēloties arī vienkārši iegūt like no Facebook draugiem, jāveido auditorijai saprotams saturs. Lai to izdarītu, sava auditorija jāpazīst. Humors var kalpot kā lielisks mārketinga rīks, tomēr ar to jābūt uzmanīgam. Jāpārzina mērķgrupa, tās problēmas un intereses, lai ar šķietami nevainīgu joku neaizskartu lasītājus, neizsauktu negāciju vētru un neiedragātu savu/zīmola reputāciju.

2. Izpēti mēmes izcelsmi

Esi izvēlējies mēmi, ko gribi izmantot? Nenāks par skādi papētīt, kā tā radās un kādiem nolūkiem tā izmantota. Neliela izpēte var paglābt no apkaunojuma sociālajos tīklos. Mēmes vēsturi vari papētīt vietnē knowyourmeme.com.

3. Izvēlies aktuālākās mēmes

Sociālo tīklu lietotāji vienmēr ir izslāpuši pēc kaut kā jauna un interesanta. Tādēļ ieteicams izvēlēties tādas mēmes, kas tieši sāk gūt plašāku popularitāti, un saistīt tās ar savu zīmolu. Ar jaunu mēmi cilvēki gribēs dalīties vairāk nekā ar simtreiz jau redzēto.

4. Izveido savu mēmi

Ir pieejamas vairākas tīmekļa vietnes, kurās savas mēmes vari izveidot pats, piemēram, digitālajam mārketingam vai tāpēc, lai vienkārši iepriecinātu draugus. Atliek vien izvēlēties kādu attēlu un likt lietā fantāziju, lai to papildinātu ar kodolīgu un trāpīgu tekstu. Savu mēmi var izveidot, piemēram, ar mēmju ģeneratoru iloveimg.com (spied uz Select meme template) vai makeameme.org. Ja vēlies strādāt ar GIF, tad apmeklē giphy.com.

5. Pirms publicēšanas parādi mēmi citiem

Mēmi parādīt, piemēram, kolēģiem, ir īpaši būtiski, ja tā tiek izmantota mārketinga nolūkiem. Tādējādi varēsi pārliecināties, ka ziņa ir saprotama, smieklīga un nesatur neko aizvainojošu. Tāpat, iesaistot komandu, iespējams, iegūsi ieteikumus, kas ļaus ko uzlabot un radīs jaunas idejas.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *