Bloga rakstu rakstīšana ir jāsāk ar nelielu plānošanu. Ir jāuzstāda iekšējais uzdevums, kāpēc rakstām par konkrēto tēmu, un ko ar to visu gribam pateikt. Plānojot rakstu, ir jāuzdod zemāk minētie jautājumi un jāmēģina rast skaidrība vai vismaz virziens, kur rast atbildes uz šiem jautājumiem.

Bloga raksta plānošanas jautājumi

Lai izveidotu pēc iespējas kvalitatīvāku bloga raksta saturu, sākotnēji noteikti ir vērts šīs lietas uzrakstīt uz papīra, lai pašam ir skaidrs. Rakstot rakstu, protams, var aizpeldēt citā virzienā, bet pēc tam ir vērts vēlreiz iziet cauri sākotnējam plānam. Tā teikt, pārbaudīt, vai raksts noved pie sākotneji uzdotā jautājuma atbildes.

Kāpēc rakstām par šo tēmu?

Šai lietai parasti vajadzētu būt skaidrai, jo tā ir galvenā ierosme, kāpēc vispār vēlamies par šo tēmu rakstīt. Piemēram, informēt par jaunumiem vai izcelt kāda produkta vai pakalpojuma priekšrocības.

Raksta patiesais mērķis arī varētu būt uzlabot bloga SEO atsevišķam atslēgas vārdam. Bet šādā gadījumā vajadzētu tomēr atrast aktualitāti, kas būtu svarīga raksta lasītājam.

Kādu vērtību sniedzam lasītājam?

Uzdod sev jautājumu: “Ko lasītājs iegūs, izlasot šo rakstu?” Ir jābūt vienai vienojošai lietai, kas arī veidos visa raksta būtību. Ja vēlies, lai lasītājs atgriežas tavā blogā, tad viņam ir jājūt raksta pievienotā vērtība.

Daži pēmēri, kādu vērtību raksts var sniegt:

  • Smieklīgs un izklaidējošs saturs, kas ļauj atslēgties pēc grūtas darba dienas.
  • Izsmeļošs viedoklis par kādu tēmu, kas paplašina izpratni par to.
  • Noderīga informācija par kādu ikdienišķu vai konkrētā situācijā svarīgu jautājumu.
  • Padoms, kā labāk izvēlēties kādu preci vai pakalpojumu.

Kaut kādai pievienotai vērtībai ir jābūt katram rakstam, vai tas būtu personīgais blogs, vai profesionālais. Atceries, ka katrs raksts veido priekštatu par Tevi kā autoru un arī par konkrēto blogu.

Kas ir raksta mērķauditorija?

Kas ir cilvēks, kam šis raksts varētu interesēt? Kam tieši šis raksts varētu būt noderīgs? Ja vari iedomāties kaut vienu konkrētu cilvēku, izņemot sevi, tad esi uz pareizā ceļa. Tā varētu būt arī kāda iedomāta persona ar skaidru dzimumu, profesiju vai īpašību kopumu.

Ir labi, ja esi nodefinējis bloga kopējo auditoriju, tomēr ir skaidrs, ka arī tā iedalās vairākās grupās. Ir labi, ja aptuveni zini, kas ir šī auditorija, un konkrētus rakstus radi šaurākam lasītāju lokam. Reizēm ir labi rakstā konkrēti šo auditoriju nosaukt, jo tad šī cilvēku grupa rakstu uztvers personiskāk. Iespējams tādā veidā būsi ieguvis jaunus lojālus bloga lasītājus.

Uz kādiem jautājumiem raksts sniedz atbildes?

Šis mazliet sasaucas ar iepriekš pieminēto raksta vērtību lasītājam. Šī jautājuma uzdošanas mērķis ir izvērtēt, vai tiešām šī vērtība ir sniegta. Ja rakstā vienkārši paud savu viedokli, tad pārliecinies, ka esi to tiešām paudis.

Ir svarīgi identificēt šos jautājumus, jo tad tos vari ļoti konkrēti rakstā arī pieminēt. Tas būs labi no SEO viedokļa, jo palielinās iespējamību, ka cilvēks, ierakstot šo jautājuma frāzi Google meklētājā, atradīs Tavu rakstu. Un ja viņš būs šo rakstu atradis, tad svarīgi, lai viņš atrod ne tikai jautājumu, bet arī atbildi.

No tā izriet tas, pēc kādām frāzēm meklējot, mēs gribam, lai cilvēks nonāk tieši šajā rakstā, un lai viņš ir arī apmierināts, ka šo rakstu ir atradis. Tam būs būtiska nozīme arī atslēgas vārdu veidošanā – lai raksts labāk tiktu atrasts, meklējot tieši šos tematus.

Attīsti savu rakstu plānošanu

Rakstot ikvienam aizvien vairāk izveidojas sava personīgā pieeja satura radīšanā. Bet ir labi, ka šīs dažas raksta plānošanas lietas iestrādājas automātiski. Pārlasot savu uzrakstīto rakstu, jau uzreiz pamanīsi, kā pietrūkst, lai raksts būtu vērtīgs, viegli uztverams un loģisks. Tas ir kā check-list, lai pārliecinātos, vai viss ir OK.

Protams, četru acu princips aizvien ir nemainīgi labs. Ja ir iespēja, iedod kādam citam izlasīt uzrakstīto un veselīgi uzklausi komentārus. Ar ‘veselīgi’ es domāju – reizēm ir grūti uzklausīt kritiku par paša paveiktu gara darbu, bet katrā viedoklī ir sava daļa taisnības.

Ja nav, kas izlasa, tad laba pieeja ir rakstu uz 8h nolikt plauktiņā. Kad atkal to lasīsi, varēsi to darīt jau mazliet no cita, mierīgāka un vairāk vērtējoša skatu punkta.