Galvenās lietas, kas Jums sākotnēji ir jāzin par SEO, ja vēlaties izveidot savu blogu vai uzņēmuma mājaslapu. Pavisam vienkārši aprakstīšu, kas ir SEO, lai top skaidrs, ap ko lieta grozās.

Kas ir SEO?

Tulkojumā no angļu valodas Search Engine Optimization (SEO) pēc būtības nozīmē – optimāli izveidota interneta mājaslapa, lai tā pēc iespējas augstāk parādītos Google meklēšanas rezultātos. Tas, protams, ir attiecināms arī uz citiem interneta satura meklēšanas servisiem, piemēram, Yahoo, Bing vai Yandex. Bet realitātē visi SEO jautājumi un optimizācijas uzdevumi tiek veikti, lai iepatiktos Googlei. Ja patiksi Googlei, tad patiks arī pārējiem meklētājiem.

Google meklētāja uzdevums ir visā plašajā informācijas tīmeklī sameklēt atbilstošāko informāciju, ko tās pieprasītājs gribētu atrast. Ja lietotājs meklēšanas lodziņā ieraksta frāzi “Rabarbers”, tad Google dažu sekunžu laikā pieņems lēmumu, kas ir tas, ko lietotājs meklē. Papildus tam, Google visus meklēšanas rezultātus sakārtos rindas secībā atkarībā no tā, cik atbilstošs ir katras mājaslapas saturs meklētajai frāzei. Uzdevums nav no vieglajiem.

SEO draudzīga mājaslapa

Mājaslapa būs optimāla, ja tā atbildīs Google izveidotajam priekšstatam par labu mājas lapu. Idejiski Google nosaka to, ka labai mājaslapai ir jābūt lietotājam ērtai un ar labu saturu. Lai to spētu novērtēt, Google “gudrie prāti” ir izveidojuši sarežģītus algoritmus, kas līdz galam ir zināmi tikai viņiem pašiem. Dažādos komunikācijas kanālos viņi dalās ar komentāriem. No tiem visa pasaule izdara secinājumus, kā izveidot optimālu mājaslapu, kas patiks Googlei.

Gribētu izcelt trīs lietas, par kurām būtu jādomā, veidojot Googlei draudzīgu mājaslapu:

  1. SATURS – kvalitatīvs saturs ir visa pamatā, jo tikai tāds mājaslapas apmeklētājiem būs interesants un/vai noderīgs.
  2. TEHNISKIE PARAMETRI – lai Google varētu izdarīt secinājumus par to, cik mājaslapa ir derīga lietotājam, tai ir jāspēj to ātri un kvalitatīvi izanalizēt un nolasīt lapas saturu.
  3. SAITES UZ LAPU – no tā, cik daudz citas mājaslapas atsaucas uz Jūsu lapu, Google izdara secinājumus par to, cik tās saturs aktuāls, noderīgs un kvalitatīvs.

SATURS

Uzsvēršu svarīgākās lietas par to, kādam ir jābūt saturam, lai Google to uzskatītu par kvalitatīvu. Tās būtībā ir lietas, ko Google tehniski spēj novērtēt, lai spriestu par to, cik tas ir labi lasāms un pārskatāms mājas lapas apmeklētājam.

Oriģināls saturs

Google spēj pārbaudīt, vai saturs ir oriģināls vai pārkopēts no citas lapas. Meklēšanas rezultātos priekšroka tiks dota oriģinālam saturam. Par plaģiāta saturu Google pat var piešķirt negatīvu novērtējumu.

Strukturēts saturs

Google spēj nolasīt virsrakstus un teikumu garumus. Tāpēc ir ieteicams saturā iekļaut vairāku līmeņu virsrakstus un veidot salīdzinoši īsus teikumus. Latviešu valodā īsi teikumi ir viens no lielākajiem izaicinājumiem.

Vizuālie materiāli

Ir ieteicams saturu papildināt ar vismaz vienu attēlu, jo to esamība Google dod priekštatu par labu saturu. Ir svarīgi attēliem pievienot ‘Alternatīvo tekstu’ (Alt text), jo no tā Google secina, par ko šis attēls ir. Tam vajadzētu būt saistītam ar saturu.

Atbilstošs virsraksts

Teksta virsraksts parādās Google meklēšanas rezultātos. Tam ir jābūt cieši saistītam ar raksta saturu. Ieteicams, ka tieši tādi paši vārdi, kādi ir virsrakstā, vairākkārt tiek lietoti arī pašā rakstā. No tā Google secina, vai nav tā, ka virsraksts ir par bērnu spēlēm, bet saturs par automašīnu rezerves daļām.

Atslēgas vārdi

Ja vēlaties, lai Jūsu izveidotais raksts būtu labi atrodams Google rezultātos, ir jāsaprot, ar kādiem atslēgas vārdiem cilvēki meklē konkrētās lietas. Šiem atslēgas vārdiem vislabākajā gadījumā ir jāparādās gan virsrakstā, gan satura apakšvirsrakstos, gan rindkopu saturā. Nevajag pārspīlēt ar to biežumu, bet ir jāatrod labs balanss. Svarīgi, lai atslēgas vārdi tekstā tiktu pieminēti 2-4 reizes, un saturs aizvien būtu viegli lasāms un baudāms.

TEHNISKIE PARAMETRI

Tā nav nekāda burvestība, kā Google spēj uzzināt visu nepieciešamo par Jūsu mājaslapu. Google aptuveni reizi nedēļā tehniski apmeklē katru mājaslapu un izanalizē to. Tas notiek tikai mājaslapas programmēšanas koda līmenī. Tāpēc ir svarīgi, lai mājaslapa būtu izveidota tā, ka Google spēj ātri un efektīvi apkopot nepieciešamo informāciju un izdarīt secinājumus par mājaslapas kvalitāti.

Uzskaitīšu galvenās pazīmes, kas ir svarīgas Google, turklāt tās var novērtēt un ietekmēt arī mājaslapas veidotāji, kas nav programmētāji. Šīs pazīmes saistītas ar mājaslapas ātrumu un informācijas pareizu definēšanu un strukturēšanu.

Attēlu izmēri

Mājaslapā ir jāievieto atbilstošu izmēru attēli. Ja tie būs pārāk lieli, tie palēninās lapas ielādes ātrumu un Google secinās, ka lapa ir lēna un lietotājam nedraudzīga. Vairāk par attēlu sagatavošanu varat lasīt rakstā Attēlu raksturlielumi.

Rakstu saites (URL) veidošana

Kad Jūs veidojat jaunu lapu vai bloga rakstu, ir svarīgi to uzreiz veidot Google optimālu. Dažas pazīmes, kā:

  • Neveidot pārāk garu saiti (url) – tā lai kopā ar visu www tā būtu ne garāka par 50 rakstu zīmēm.
  • Starp vārdiem tukšumu vietā lietot defises “-“, kas ir domuzīmes bez atstarpēm.
  • Ir vēlams neveidot saites ar daudz slīpsvītrām “/”, kas parasti atdala kategorijas.

Atbilstoši SEO teksti – Meta tagi

Veidojot rakstus un lapas, ir svarīgi atcerēties izveidot arī informāciju priekš Google meklēšanas rezultātiem. Dažādās sistēmās to ievieto dažādās vietās, bet parasti tas ir virsraksts (Page Title) un apraksts (Page Description). Tās ir divas būtiskās lietas, kas parādās Google meklēšanas rezultātu sarakstā.

SAITES UZ LAPU

No tā, cik daudz dažādās mājaslapās ir saites uz Jūsu lapu, Google izdara secinājumus, cik populāra ir Jūsu lapa un cik labs ir tās saturs. Idejiski tas ir sekojoši: ja Jūsu blogā ir labs raksts par kādu konkrētu tēmu, tad citi blogi uz to atsauksies kā labu informācijas resursu. Situācijas, protams, ir dažādas, bet princips ir skaidrs.

Teorētiski – jo vairāk saišu ir uz Jūsu lapu, jo labāk, bet ir vēl dažas lietas, ko ir vērts zināt.

Saites no labām lapām ir vērtīgākas

Google visām lapām ir piešķīrusi reitingus, kas nosaka, cik laba viņu acīs ir konkrētā mājaslapa. Saite no populāras lapas ar augstu reitingu būs daudz vērtīgāka, kā 10 saites no maziem blogiem, kam ir zems reitings.

Atbilstoša satura lapas

Ir daudz vērtīgāk, ja saites uz Jūsu lapu nāk no saistīta satura mājaslapām. Google vērtē, par ko raksta konkrētā lapa. Vai tas ir ceļojumu blogs, interneta veikals vai restorāna mājaslapa. Ja Jums ir blogs par ceļošanu Latvijā un Jūs vēlaties tieši šajā jomā būt atrodams Google, tad saites no citiem ceļojumu blogiem būs vērtīgākas.

Saites no teksta vai attēla

Saite uz Jūsu blogu var būt ievīta tekstā vai arī pievienota attēlam. Lieta tāda, ka mājaslapas lietotājs, redzot tekstu vai bildi, ne vienmēr saprot, uz kurieni saite ved. Tāpēc Google vēlas nodrošināt to, lai lietotājs pēc iespējas skaidrāk tiek informēts, uz kurieni saite aizvedīs.

Ja saite ir ievīta tekstā, vēlams, lai šis teksts arī skaidri norāda, uz kurieni tā vedīs. Nav labi, ja saite ir piestiprināta vārdiem “Skatīt šeit”. Ja saite ved uz ceļojumu blogu, tad būtu vēlams, ka tā ir piestiprināta tādai frāzei, kā, piemēram, “interesants ceļojumu blogs”. Vēl labāk, ja iekļauts ir arī bloga nosaukums. Pavisam lieliski, ja šajā frāzē parādās kāds Jums svarīgs atslēgas vārds.

Ja saite uz Jūsu blogu ved no attēla, tad tam noteikti ir jābūt pievienotam alternatīvajam tekstam (Alt Text) ar Jūsu bloga nosaukumu. Ja Alt Text nav pievienots, tad šādai saitei būs ļoti maza vērtība. Tas saistīts ar to, ka Google nevar nolasīt, kas šajā attēlā ir parādīts, un vai tas ir saistīts ar Jūsu lapu, vai nē.

Vislabāk, ja saite ir piestiprināta tekstam, kurā ir uzrakstīts precīzs Jūsu mājaslapas nosaukums. Google uzskata, ka šādā gadījumā lietotājam ir pilnībā skaidrs, uz kurieni viņš tiks aizvests.

Saites bez mērķa atribūta (no-follow)

Ne katra saite dod pievienoto vērtību Jūsu lapas reitingam. Ir daudzas saites, kurām ir uzstādīts nesekošanas (no-follow) atribūts, kas neuzlabo Jūsu lapas reitingu. Tas tika ieviests, lai cilvēki dažādu lapu komentāros neliktu saites uz savām lapām, tādā veidā cerot uzlabot savu lapu reitingus.

Šobrīd tas ir visai izplatīti, ka saitēm pievieno šādu atribūtu. Piemēram, visas saites Wikipēdijā un citās lielās lapās tiek veidotas šādā veidā.

Ja zināt, ka kāda lapa saitei uz Jūsu lapu ir pievienojusi šādu atribūtu, tad droši varat viņiem palūgt, lai tie to noņem. Īpaši, ja Jūs esat gatavi pievienot kādu atsauci uz viņu lapu.

Rezumējot par SEO

Saraksts ar uzdevumiem, ko darīt, lai uzlabotu lapas SEO, varētu būt ļoti garš. Iesakām sākotnēji fokusēties uz laba satura radīšanu. Vispirms vajadzētu atrast savu mērķa auditoriju, kam rakstāt, un no kuras varētu saņemt atgriezenisko saiti par satura kvalitāti un mājaslapas lietošanas ērtumu.

Ja ņemsiet vērā šos ieteikumus, tad sākumam ar to vajadzētu pilnībā pietikt. Pēc kāda laika noteikti ieteiktu vērsties pie kāda SEO speciālista, kas par samērīgu samaksu veiktu vienkāršu SEO auditu. Viņš tad arī novērtētu, kas ir tās lietas, ko vajadzētu uzlabot, un kā.

Vērtīgi padomi par SEO, kas būs noderīgi tieši blogu satura veidotājiem atrodami blogā promocase.lv, īpaši rakstā Ko zināt satura veidotājiem par SEO.

Varat arī droši rakstīt mums – BlogMaster komandai, izstāstot par savu gadījumu un atstājot kontaktus mūsu kontaktformā.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *