Veidojot blogu un tā sociālo tīklu saturu, viens no būtiskajiem darbiem ir atrast piemērotas bildes un tās apstrādāt, lai sagatavotu atbilstošā formātā un izveidotu pēc iespējas baudāmāku bloga saturu.

Attēlu būtiskās īpašības

Domājot vienkāršotās kategorijās par attēliem kā par svarīgu satura mārketinga objektu, izdalām 3 attēlu būtiskās īpašības:

  1. Attēla tehniskie parametri – izmērs, formāts, nosaukums.
  2. Attēla kvalitāte – vai attēls vizuāli ir labā kvalitātē.
  3. Attēlu saturs – kas attēlā ir redzams.

Katra no šīm attēlu īpašībām ir ļoti svarīga, lai izveidotu labu bloga saturu. Un ar ‘labu’ tiek saprasts – lai saturs būtu saprotams un viegli uztverams, lai tas atstātu labu iespaidu, kā arī lai būtu tehniski efektīvs – ātri atvērtos un to būtu viegli atrast Google meklētājā.

Attēla tehniskie parametri

Sāku ar šo attēlu īpašību, jo tā ir pamatlieta, kura jāņem vērā, uzsākot attēla meklēšanu. Parasti, meklējot attēlu, galvenā motivācija ir atrast atbilstošo pēc tā, kas tajā attēlots – kādi specifiski cilvēki, objekti, dabas ainava vai abstrakcija. Taču viena no galvenajām pamatlietām ir saprast, kāda izmēra attēls ir nepieciešams; tas būtiski maina skatījumu, kā tiek vērtēta attēla atbilstība.

Īsi par katru tehnisko parametru secīgi pēc svarīguma.

Attēla proporcija un izmērs

Šie abi attēla parametri ir jāskata kopā. Izmērs nosaka arī attēla malu proporciju, bet gribu tos izdalīt atsevišķi, jo attēlus varētu iedalīt kā mazus, vidējus vai lielus, bet malu proporcijas kā portretu (portrait), panorāmu (landscape) vai kvadrātu (square).

Kāpēc vispirms jānoskaidro nepieciešamā attēla proporcija

Domājot par attēla malu proporciju, ir jāņem vērā, kur attēlu liksiet, kādas ir šīs konkrētās vietas prasības, un kā šis attēls parādīsies dažādās bloga vietās. Daudzos blogos titulbilde (Featured image) raksta skatā ir vienā izmērā, bet rakstu sarakstā vai sākuma lapā tā ir atšķirīgā izmērā, kur tiek automātiski izgriezta. Svarīgi, lai visās vietās attēls izskatās gaumīgi.

Tāpēc, meklējot un izvēloties attēlu, vispirms ir jāsaprot, kādas formas attēlu meklējat. Jāatceras, ka, izvēloties liela izmēra attēlu, iespējams, varēsiet no tā izgriezt sev vēlamo izmēru.

Kāpēc attēlu izmērs ir svarīgs?

Domājot par attēla izmēru, ir jāsaprot, kurā vietā novietosiet attēlu, no kā arī izriet, cik tad liels tas ir vajadzīgs. Ir svarīgi piemeklēt pēc iespējas atbilstoša izmēra attēlu vai lielāku, jo lielāku attēlu varēsiet vienmēr samazināt, turpretī mazāku palielināt ne vienmēr ir iespējams.

Ir svarīgi saturā ievietot bildi tieši tādā izmērā, kāda tā ir vajadzīga. Tas ir svarīgi, lai attēlu failu izmērs nebūtu pārāk liels, jo lieli faili palēnina mājas lapas lietošanas ātrumu, kā arī nevajadzīgi aizņem cietā diska atmiņu. Piemēram, visai bieži bloga rakstā var ievietot attēlu, kas ir 250 kb liels, bet ievietojot mobilā telefona foto kameras standarta izmērā tas aizņems aptuveni 5 MB, kas 20 reizes pārsniedz nepieciešamo minimumu. Klasiski, ka no mājaslapas satura visvairāk vietas aizņem tieši attēli.

Attēlu izmēru parasti mēra pikseļos, ko atzīmē ar saīsinājumu px. Tas norāda, cik krāsas punktu ir attēlā, un katrs punktiņš ir mazs kvadrātiņš citādākā krāsā. Jo vairāk punktiņu bildē, jo lielāka bilde un labāka kvalitāte.

Piemēri par attēlu izmēriem

Mazu attēlu, kas varētu būt vizmaz 300 px var izmantot, to organiski iekļaujot raksta tekstā tā, lai tā platums būtu mazāk kā puse no bloga raksta teksta platuma.

Normāls attēls būtu aptuveni 800 px, un tad to var izmantot kā bloga raksta titulbildi vai attēlu, kas ievietojas rakstā pa vidu visā platumā. Jāatceras, ka šāds izmērs ir par mazu, lai ar to dalītos.

Liels attēls būtu vismaz 1200 px, kas būtu jau kvalitatīvs attēls, ko varētu izmantot platāku – piemēram visa mājaslapas satura platumā. Ar šādiem attēliem var jau dalīties sociālajos tīklos, jo mazākas izšķirtspējas attēli varētu izskatīties sliktas kvalitātes.

Itin bieži ir pieejami attēli, kas ir 5000px lielumā un vairāk. Tādi parasti ir nepieciešami dizaineriem, lai tos varētu labāk apstrādāt un izmantot, piemēram, lielu drukas failu sagatavošanai. Ja tādus attēlus izmanto digitālajam mārketingam, tad pirms publicēšanas tos samazina līdz nepieciešamajam izmēram, lai tie nebūtu pārāk lieli un pārāk ”smagi”.

Attēla formāts un nosaukums

Šīs divas lietas nav tik svarīgi noskaidrot pirms uzsākt attēlu meklēšanu, bet tās ir svarīgas pirms attēla ievietošanas mājas lapā.

Ieteicamais formāts ir JPG vai JPEG

Attēli varētu būd dažādos formātos – katram no tiem ir sava specifiskā nozīme un iemesls, kāpēc viņš ir tāds. Standartā bildes ir pieejamas PNG un JPG (JPEG) formātā – kas ir dažādi formāti, kā tiek saglabātas bildes, lai failā būtu nepieciešama visa nepieciešamā informācija par attēlu. JPG un JPEG ir formāts, kas ir pietiekošs un nepieciešams attēla gala lietotājam, kurš attēlu tikai aplūko. Saglabājot attēlu šādā formātā, tas mūs mazāks un ”vieglāks”.

PNG formāts ir nepieciešams dizaineriem, lai tie varētu plašāk apstrādāt attēlu un to izmainīt.

Kā veidot attēla nosaukumu

Attēlu nosaukumam ir nozīme tajā, kā Google novērtēs katra konkrētā raksta bagātību. Iesakām attēla nosaukumā atrast īstos vārdus, kas vienlīdz labi raksturo gan attēlā redzamo, gan to, par ko ir šis raksts. Attēla nosaukumu labāk ir rakstīt bez garumzīmēm un atstarpju vietā lietot defises – domuzīmes bez tukšumiem pirms un pēc tās. Nosaukumā ieteicams lietot ne vairāk kā 3 vārdus vai 15 simbolus.

Piemērs, kādu nosaukumu es izvēlētos šim attēlam: attelu-kvalitate-telefona.jpg, jo attēlā ir redzams telefons un raksts ir par attēliem un to kvalitāti.

Attēlu kvalitāte telefonā

Pareizās atbildes nav, kāds tieši ir jāizvēlas faila nosaukums, bet tam ir jābūt loģiskam un saistītam ar bildes saturu. Līdzīgā veidā attēlam ir jāizveido arī Alt Text (Atlernative text), bet to vēlams rakstīt ar visām garumzīmēm. Tas ir īpaši svarīgi attēliem, kuriem tiek uzstādīta saite, kas, uzspiežot uz attēla, aizved uz citu mājaslapu. Par to sīkāk būs kādā citā rakstā.

Attēla kvalitāte – subjektīvs vērtējums

Par attēla kvalitāti var spriest, uz to paskatoties. Ja Jums liekas, ka attēls izskatās labi un visas būtiskās lietas ir saskatāmas, tad attēla kvalitātei ir jābūt atbilstošai. Attēla kvalitāti nepieciešams novērtēt, kad attēls jau ir sagatavots vajadzīgajā izmērā (gan proporcijā, gan lielumā).

Vēl vienmēr ir būtiski paskatīties uz attēlu ar mērķa auditorijas acīm. Tā teikt, kā lietotāji vērtēs attēlu, un cik labi tas iekļausies kopējā bloga vai mājaslapas tēlā.

  • Attēla dzidrums jeb fokuss – svarīgi, lai attēls nav pilnībā blāvs vai izplūdis.
  • Krāsas un stils – būtu labi, ja attēla stils un krāsu gamma atbilst bloga vienotajam stilam. Tas veido lasītājam kopējo tēlu par Jūsu blogu, kur galvenais mērķis ir tas, lai lasītājs kļūtu par pastāvīgo mājas lapas apmeklētāju, kas atceras šo blogu un pastāsta par to citiem.

Jāatceras, ka kvalitātes noteikšana ir ļoti subjektīva. Bieži vien daudz labāk ir izmantot dabiskas un pašu uzņemtas bildes, kas varbūt nav tik kvalitatīvas, nevis internetā atrastas augstas kvalitātes bildes, jo tādas vairāk uzrunās Jūsu bloga mērķa auditoriju.

Attēlu saturs

Tas, kas attēlots bildē, ir pats svarīgākais. Domājot par bildēm, ko ievietot blogā vai kā titulbildi, iesaku padomāt par to, ar kādu attēlu Jūs varētu bloga lasītājam nodot to konkrēto sajūtu, ko vēlaties nodot. Katram blogam un katram rakstam tas ir ļoti individuāli, kā atrast labāko un piemērotāko bildi.

Noderīgi ieteikumi, ko ņemt vērā, lai izvēlētos bildi no bezmaksas attēlu bibliotēkām, atrodami šī bloga sadaļā Bezmaksas bildes.