Iespēja palūkoties nākotnē var šķist baisa un patīkami satraucoša vienlaikus. It īpaši mārketinga jomā, kad straujās pārmaiņas galvenokārt nosaka SEO.

Pēdējās desmitgades laikā SEO ir atnesis ievērīgas pārmaiņas. Tās lielākoties saistītas ar tādu   teholoģiju iepazīšanu kā digitālie balss asistenti, mākslīgais intelekts (MI) un mobilo lietotņu pieredzes evolūcija. Visam centrālajā lomā – Google u.c. meklētājprogrammas.

Šāds tehnoloģiju attīstības temps sola gan paredzamas, gan neparedzamas pārmaiņas arī nākotnē. Par tām, ko spējam paredzēt balstoties uz drošiem informācijas avotiem un kompānijām, kuru ikdienas darbi norit ar klientiem par SEO stratēģijām, lasi raksta turpinājumā. 

Esam apkopojuši galvenās SEO aktualitātes uz 2021. gadu, kas jāzina katram mārketinga darbiniekam.

  1. Patīkama lietotāju pieredze (UX) būs prioritāte
  2. Semantiskā meklēšana būs vēl svarīgāka
  3. Meklēšanas mērķis būs svarīgāks par atslēgas vārdiem
  4. Google mans uzņēmums būs izšķirošs vietējam SEO
  5. Satura kvalitāte paliek nemainīgi svarīga

1. Patīkama lietotāju pieredze (UX) būs prioritāte

Kad runājam par labu lietotāju pieredzi (turpmāk UX), pašā centrā ir lietotājs – cilvēks. Tas, ka labs UX ir nozīmīgs, mums jau bija zināms. Taču, kā izrādās, labam UX rādītājam būs būtiskāka ietekme uz meklētājprogrammu lapu novērtēšanas kritērijiem.

Balstoties uz š.g. maija Google centrālā bloga ierakstu, Google meklētājprogramma mājaslapu novērtēšanā pastiprināti ņems vērā vairākus UX signālus. Tie būs lapas ielādēšanas laiks, interaktivitāte, satura stabilitāte, kad tiek veikta ielāde (lai lietotājam nejauši nesanāktu uzspiest uz nepareizās pogas satura ielādes laikā). 

Ir skaidrs, ka cilvēkam patīkama un ērta satura pārlūkošana būs pirmajā vietā. Mājaslapas, kas spēs iegūt labākus rādītājus jaunajā algoritma atjauninājumā – ātra lapas ielādēšana, ātri un ērti atrodams nepieciešamais saturs, regulāra satura plūsma, atbilstoši lietojama mobilā versija – tiks apbalvotas ar labāku redzamību un augstāku pozīciju meklēšanas rezultātos.

Īsi un konkrēti – tavai lapai vajadzētu būt:

  • Ar labu satura pārskatāmību un lietojamību visās platformās (Desktop, Android un iPhone);
  • Ātrai un funkcionējošai, ar labu satura plūsmu;
  • Bez liekām un apnicīgām reklāmām.

2. Semantiskā meklēšana būs vēl svarīgāka

Cilvēki un tas, kā cilvēki internetā meklē informāciju, ir centrālā tematika vairākumā no šīm SEO 2021 aktualitātēm. Ar semantisko meklēšanu ir tieši tāpat. Lai izprastu semantisko meklēšanu, jāsāk ar pašu terminu semantika. Īsumā semantika ir vārdu zinātne, kas balstās uz vārdu savstarpējām saiknēm un to nozīmi konkrētā kontekstā. 

Semantiskā meklēšana ir Google u.c. meklētājprogrammu galvenais darbības lauks. Milzu informācijas apjoms tieši tā arī tiek atlasīts – izsecinot vārdu savstarpējo saikni, mērķi un kontekstu. Kā augstākie meklēšanas rezultāti parādās tie, kas meklētajam vārdu savienojumam atbilst pēc iespējas labāk pēc nosaukuma un satura.

Piemērs

Esam aizguvuši jautru, taču acīmredzami iedarbīgu semantiskās meklēšanas piemēru no Cardigal Digital Marketing bloga

Viena no kolēģēm brīvdienās nespēja no galvas izmest kādas dziesmas piedziedājumu, taču viņa nezināja ne dziesmas nosaukumu, ne arī vārdus. Viss, kas skanēja galvā, bija vien izteikta melodija ‘‘du-du-du’’ ( do do do). Viņa zināja, ka dziesma ir no deviņdesmitajiem gadiem, tāpēc viņa Google meklētājā ierakstīja ‘‘90s song do do do’’ un, par lielu vai ne tik lielu brīnumu, pirmais meklētājprogrammas rezultāts bija tieši tā dziesma, ko viņa meklēja.

Kas jāņem vērā no semantiskās meklēšanas

Savas mājaslapas semantiskās meklēšanas rezultātu uzlabošana prasa regulāru uzmanību. Taču ir daži vienkārši principi, ko 2021.gadā ievērot.

Veido saturu, kas atbild uz tavas mērķauditorijas jautājumiem

Domā par visbiežāk uzdotajiem jautājumiem – jautājumu un atbilžu formātā – tikai vēl paplašinātāk. Vari veselu lapu veltīt tikai vienam jautājumam uz ko atbildēt, pašā augšā norādot jautājumu, piemēram, ‘‘Kas ir semantiskā meklēšana?’’.

Veido saturu cilvēkiem, nevis meklētājprogrammām

Tas nozīmē veido saturu, kas ir konkrēts un uzrakstīts vienkārši saprotamos teikumos. Iekļauj tekstā uzsvēruma punktus un sarakstus, kas atvieglo teksta uztveršanu. Kas ir ne mazāk svarīgi – raksti dabīgi, nepiespiesti.

Izmanto strukturētu saturu, kur tas ir loģiski

Izmanto produktu apskatus, jautājumus un atbildes, vērtējumus, atsauksmes. Tas viss izskatās strukturēti un viegli pārskatāmi, kā arī botiem palīdz izprast tavas lapas, kas rezultātā patīk arī meklētājprogrammām. 

Loģiskā kontekstā savstarpēji savieno rakstus savā mājaslapā

Mājaslapas iekšējā rakstu salinkošana dara vairāk, kā tikai veido loģisku pāreju no viena raksta uz otru. Kad izdarīts stratēģiski, tas tavu lapu pārvērš par datiem bagātu, labi strukturētu karti ar savstarpēji saistītu saturu vai tematu.

Optimizē saturu pirmkārt ar tematiem un tikai tad ar atslēgas vārdiem

Domājot par satura atjaunošanu un optimizēšanu, pirmais ienāk prātā atslēgas vārdu lietojums. Taču savstarpējā rakstu sasaiste ir svarīgāka. Tāpēc ir svarīgi veidot tēmas zem kurām dabīgi veidosies dažādi savstarpēji saistīti raksti. Tad arī dabīgi veidosies loģiski atslēgas vārdi, kas šos rakstus vienos.

3. Meklēšanas mērķis būs svarīgāks par atslēgas vārdiem

Lai arī tā ir daļa no semantiskās meklēšanas, mūsuprāt, meklēšanas mērķis ir pelnījis savu sadaļu šajā rakstā. 

2019.gadā Google izveidoja algoritma atjauninājumu ar nosaukumu BERT, kas lielā mērā uzlaboja tās izpratni par konkrētā meklējuma mērķi. Tagad Google māk izprast meklēšanas joslā ierakstītās frāzes pat tad, ja tās ir ikdienišķā un nepiespiestā valodā noformulētas – tā, kā mēs sarunājamies ikdienā viens ar otru. Tādā veidā Google nu jau zina vai tu mēģināsi veikt pirkumu vai, piemēram, atrast kādu lokāciju.

Šis ir evolucionārs solis meklētājprogrammu izaugsmē. Meklēšanas mērķa izprašana ir svarīga. Cilvēkiem patīk meklēt informāciju tādā veidā, kā viņi runā ikdienā – tā vietā, lai rūpīgi atlasītu konkrētus atslēgas vārdus. Daudzi tagad izvēlas meklēšanā izmantot Siri vai Alexa jeb digitālos balss asistentus. Tieši tādā pašā veidā nu jau darbojas arī Google pateicoties BERT atjauninājumam. 

Ir noteikti 4 galvenie meklēšanas mērķi:

  • Iegūt informāciju – uzticamu informācijas avotu meklēšana, enciklopēdijas, datu bāzes;
  • Veikt pirkumu – interneta veikali;
  • Salīdzināt produktus – produktu salīdzinājumu lapas;
  • Atrast konkrētu mājaslapu – uzreiz zinot, kāda lapa tiek meklēta.

Balstoties uz šo nodaļu, secinājumi ir sekojoši.

Veido saturu, kas balstīts uz savas mērķauditorijas meklēšanas mērķiem

Tas nozīmē veidot saturu, kas uzrakstīts tīrā, saprotamā un dabīgā valodā – tā, kā domā patērētājs. Ja tu reklamē, piemēram,  ūdens pudeles, tad tev savu konkurentu vidū jāizceļas ar saistītiem un interesantiem rakstiem – ilgtspējīgās ūdens pudeles priekšrocības; labākie pudeļu zīmoli; ikdienai piemērotākā pudeles utt.

Izveido visbiežāk uzdoto jautājumu un atbilžu sadaļu

Tas palīdzēs nošaut divus zaķus ar vienu šāvienu – tavai mērķauditorijai būs atbildes uz viņiem interesējošiem jautājumiem, kā arī Google virzienā tiks sūtīti signāli par to, ka tavs saturs ir vērtīgs. Jautājumu sadaļa ir ātrākais veids, kā klientiem salīdzināt mājaslapas vai interneta veikalus. Jo vairāk atbildes sniegs tava lapa, jo labāk.

4. ‘‘Google mans uzņēmums’’ būs izšķirošs vietējam SEO

Uz atrašanās vietu balstīti meklējumi ir veidoti pavisam vienkārši – ja rīdzinieks meklē vietu, kur apēst gardu picu, viņam noteikti pirmās parādīsies Rīgā esošās picērijas. Lai arī fantastiskas picērijas var būt arī Jelgavā vai Kuldīgā, kā pirmie rezultāti vienmēr tiks parādīti tie uzņēmumi, kas viņam ir vistuvāk, šajā piemērā – Rīgā.

Vairāk kā 1 miljards cilvēku katru mēnesi izmanto Google karti. Ja vietējā meklēšana ir daļa no tava digitālā mārketinga (un ja tev ir fiziska uzņēmuma lokācija, tad tai vajadzētu būt), jāpārliecinās par to, ka tava Google mans uzņēmums sadaļa ir aizpildīta ar visām nepieciešamajām detaļām un regulāri atjaunināta. Kāpēc? Tāpēc, ka Google mans uzņēmums  optimizācija tiek balstīta uz vietējās meklēšanas lietotāju pieredzi. Aktivitāte un lietotāju pozitīvā pieredze sūta signālus Google meklētājam, tāpēc jo pilnāks un optimizēts ir tava uzņēmuma apraksts, jo lielāka iespēja, ka tas parādīsies augstākās pozīcijās.

Covid-19 pandēmijas laikā visapkārt pasaulē cilvēki it īpaši izmanto meklēšanas funkciju kartē, jo daudzi restorāni, kafejnīcas, kultūras nami utt. Nestrādā un/vai ir mainījuši darbības principus. 

Visvairāk tiek meklētas sekojošās vērtības: 

  • Pakalpojumi;
  • Darba laiks;
  • Adreses;
  • Telefona numuri;
  • Ēdienkartes;
  • Mājaslapas;
  • Atsauksmes un novērtējumi.

Visas šīs vienības iespējams atrast veiksmīgi aizpildītā Google mans uzņēmums sarakstā.

Darbības, kas veicinās tavu uzņēmuma lapu:

  • Atbildi uz jautājumiem par saviem produktiem/pakalpojumiem;
  • Katru nedēļu pievieno attēlus, kas varētu būt noderīgi – ar atrašanās vietu vai jauniem produktiem ēdienkartē, piemēram;
  • Regulāri dalies ar jaunumiem – īpašajiem piedāvājumiem, atlaidēm, pasākumiem u.c.

5. Satura kvalitāte paliek nemainīgi svarīga

Jebkura raksta pamatā ir kvalitatīs saturs, kas ir vērtīgs gan lasītājam, gan Google algoritmam. Par šo pavisam īsi un konkrēti.

Kopš pandēmijas vismeklētākie temati ir saistīti tieši ar koronavīrusu. Cilvēkiem ir nepieciešami uzticami dati, atjauninājumi, fakti un kritisku viedokļu apkopojumi. Kaut kam tik nopietnam, kā globālai pandēmijai, tu noteikti nevēlēsies izskriet cauri, bet tā vietā uzrakstīt jēgpilnu un noderīgu rakstu. Ar šo tēmu saistīti raksti palīdzēs iegūt mājaslapas apmeklējumus, tāpēc – loģiski – arī satura kvalitāte ir īpaši svarīga. Ar šādu pieeju ir vērts domāt par visiem savas mājaslapas rakstiem.

Kā uzlabot satura kvalitāti

Daži ieteikumi par to, kam ķerties klāt, lai uzlabotu sava satura kvalitāti.

Nosaki savu mērķauditoriju

Kā mājaslapas īpašniekam ir svarīgi izprast, kādi cilvēki tavu saturu patērēs. Jāzina, kādas ir nepieciešamības un vēlmes, vājības. Izveido cilvēka aprakstu, kas labi raksturotu mērķauditoriju. Tad attiecīgi uz izveidoto tēlu arī var balstīties un veidot saturu.

Nosaki savas mērķauditorijas meklēšanas mērķi

Plānojot saturu, ir svarīgi apzināties iemeslus, kas mērķauditoriju aizvedīs tieši uz tavu lapu/rakstu/interneta veikalu. Analizē terminus un vārdus, kas cilvēkus atved uz tavu lapu. Ko šie cilvēki vēlas atrast – atbildes uz kādiem jautājumiem?

Izvēlies savai mērķauditorijai atbilstošu satura formātu

Visai aktuālas ir video pamācības un tad varētu šķist, ka mērķauditorijai vēlamā satura forma ir video. Taču ir jāskatās dziļāk – vai tie būs 5 minūšu video, vebināri vai pamācības? Vai, iespējams, tava mērķauditorija meklē zinātniskus failus, rakstus un apkopojumus. Nosaki satura formu un pie tās pieturies.

Lai pilnveidotu savas zināšanas, ieskaties rakstā Vienkārši par SEO un uzzini vairāk.

Turpini sevi izglītot seo jomā un lasīt aktuālu informāciju, jo tikai tādā veidā iespējams paredzēt jaunos trendus un pārmaiņas! Lai izdodas!

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *