Kā jebkuram saturiskam teksta kopumam, rakstam ir nepieciešama jēga un struktūra. Šajā rakstā apkopošu ieteikumus par raksta saturu. Par jēgu lasiet rakstā Raksta plānošana.

Saturiski bagāts un kvalitatīvs raksts sastāv no vairākām saturiskām daļām un satura elementiem. Šajā rakstā aplūkošu raksta saturiskās daļas. Katrai no tām pievienošu pārdomas un ieteikumus, kā tās būtu labāk veidot un par ko padomāt.

Blogošanā nav pareizās un nepareizās atbildes. Ir standarta lietas, kuras ir vērts ņemt vērā, lai saturs būtu labāk uztverams un baudāms pēc iespējas plašākam cilvēku lokam. Ar šādu pieeju arī dalos ar savu pieredzi un zināšanām.

Galvenās raksta sadaļas

Mums visiem skolā latviešu valodas vai literatūras stundās mācīja rakstīt domrakstus. Jau tad mācīja, ka rakstam ir nepieciešams ievads, iztirzājums un noslēgums. Šajā jomā nekas nav mainījies, tās ir galvenās sadaļas, kurām ir jābūt katrā rakstā. To visu, protams, var sarežģīt, bet pagaidām paliksim pie šī uzstādījuma.

Raksta ievads

Raksts ir jāsāk ar ievadu, kam kopumā nevajadzētu aizņemt vairāk par 5-7 teikumiem vai 3 īsām rindkopām. Ievadam ir jābūt uzrunājošam un jāspēj pārliecināt bloga raksta apmeklētājs, ka šis raksts ir interesants tieši viņam.

Zemāk aprakstīju galvenās lietas, kurām vajadzētu parādīties ievadā. Ne visām no tām ir jābūt, bet vismaz dažām lietām vajadzētu parādīties.

Raksta jēga vai aktualitāte

Raksta sākumā vienā rindkopā ir vērtīgi uzsvērt, kāpēc šis raksts tiek rakstīts, īsi iezīmējot, par ko tas būs. To var pateikt, izceļot kādu jautājumu, uz kuru raksta gaitā tiks atbildēts. Tāpat to var darīt, pieminot kādu notikumu, kas ierosinājis rakstīt par šo tēmu.

To vajadzētu rakstīt, iedomājoties kādu nekonkrētu cilvēku, kas ieklīdis Tavā blogā un vēlas saprast, par ko tas ir. Šis cilvēks, piemēram, meklē informāciju par kādu tēmu. Izlasot Tavu ievada rindkopu, viņam vajadzētu tapt skaidram, vai turpināt lasīt rakstu, vai arī doties atpakaļ uz Google un meklēt ko citu.

Kā jau var nojaust no dotā piemēra, ar šo ievada rindkopu vajadzētu aizķert lasītāja uzmanību un radīt interesi. Tas ir izšķirošs moments, kas noteiks, vai lasītājs turpinās lasīt, vai arī dosies prom no Jūsu bloga. Ja īstenosies pēdējais, tad tā būs pazaudēta iespēja atstāt labu iespaidu par Tavu rakstu.

Mēŗķa auditorija

Ja rakstāt par konkrētu tēmu, kas varētu interesēt tieši konkrētu auditoriju, notiekti pieminiet to ievadā. Tādā gadījumā bloga lasītājs, kas ir šī mēŗķa auditorija, attiecinās šo rakstu uz sevi un lasīs to ar palielinātu interesi.

Sliktā puse ir tā, ka citi lasītāji tad šo rakstu mazāk asociēs ar sevi. Bet ja tēma cilvēkam būs aktuāla, tad viņš, visticamāk, tik un tā turpinās lasīt.

Sasaiste ar citu saturu

Ja raksts ir cieši saistīts ar kādu citu tēmu, par kuru esi rakstījis, tad to piemini ievadā. Tas der gadījumam, ja bloga lasītājs ir ienācis rakstā, bet tas nav īsti tas, ko viņš meklēja. Ieraugot doto sasaisti, viņš var turpināt savas interesējošās tēmas meklēšanu Tavā blogā, nevis doties prom no tā.

Google patīk, ka mājaslapā ir saites starp dažādām mājaslapām vai rakstiem. Šādā veidā tiks uzlabots bloga SEO novērtējums.

Tēmas sašaurinājums

Ja tēma, par kuru rakstāt, ir plaša, tad vēlams jau ievadā to sašaurināt. Ja vēlaties rakstīt garu rakstu, lai apkopotu plašu un detalizētu informāciju un dažādus viedokļus, tad iesaku padomāt, vai nav iespējams no tā izveidot vairākus rakstus. Tad tos varēs sasaistīt savā starpā.

Cilvēkiem parasti nepatīk lasīt garus rakstus. Dažkārt cilvēki no gariem rakstiem nobīstas un vispār tos nelasa. Viņiem šķiet, ka viņiem nebūs pietiekoši daudz laika, lai rakstu izlasītu līdz galam.

Ja veidosiet vienotu rakstu sēriju, tā ir iespēja piesaistīt pastāvīgu bloga apmeklētju. Tas arī veicinās to, ka ieinteresēts bloga lasītājs aplūkos vairākus rakstus, kas savukārt uzlabos bloga statistiku. Laba bloga statistika veicina labāku bloga atrodamību Google meklētājā.

Satura bloki

Lai mudinātu bloga lasītāju izlasīt rakstu līdz galam, ir vērts ievadā iezīmēt raksta saturu. Tad bloga lasītājs varēs pārliecināties, vai rakstā ir tas, ko viņš meklē. Un, ja viņam nav daudz laika lasīt to, kas viņam nav īpaši svarīgs, viņš varēs uzreiz doties uz viņam interesējošo bloga sadaļu.

Iztirzājums – raksta galvenais saturs

Iztirzājums ir galvenais raksta saturs, kurā raksta veidotājs uztveramā veidā pauž savu viedokli vai apkopo noderīgu informāciju.

Galvenais ieteikums, lai raksts būtu uztverams, ir iedalīt to vairākās daļās. Katrai daļai ir ļoti vērtīgi veidot apakšvirsrakstus, kas iezīmē tās saturu vai galveno atziņu. Arī pašu tekstu vēlams dalīt pēc iespējas vairākās rindkopās – katru atsevišķu domu, kas apkopota 2-4 teikumos, izdalīt atsevišķā rindkopā. Tas būtiski palīdz lasītājam uztvert galveno.

Ir svarīgi saprast, ka mūsdienās cilvēki pārsvarā nelasa saturu. Viņi skenē atvērto rakstu, meklējot lietas, kas viņiem interesē, un tad ātri tām pārskrien pāri. Tāpēc ir labi veidot uzmanību piesaistošus un vienlaikus kodolīgus apakšvirsrakstus, kuri vēl ir papildināti ar attēliem, infografikām vai kādiem uzmanību piesaistošiem grafiskiem elementiem.

Noderīgu informāciju par virsrakstu veidošanu, attēliem un citām saturu papildinošām lietām esmu apkopojis rakstā Satura elementi.

Šajā sadaļā iezīmēšu, kā attīstīt galveno domu raksta iztirzājuma sadaļā.

Secīga domas attīstīšana

Ja rakstā vēlies sniegt savu viedokli kādā jautājumā vai virzīt lasītāju uz konkrētu secinājumu, tad ļoti svarīgi ir loģiski šo domu attīstīt. Lai to izdarītu, noteikti iesaku vispirms uztaisīt raksta plānu. Tajā ar atsevišķiem punktiem un saviem skaidrojumiem izdalīt galvenās atziņas un sakārtot tās secīgi.

Šeit noder vecais labais princips – iedomājies, ka par konkrēto tematu vēlies izstāstīt kādai pensionārei braucot pusstundas braucienā ar autobusu. Aizdomājies par jautājumiem:
• Ar ko būtu jāsāk šī saruna? (šis būtu jāpiemin arī ievadā)
• Ko būtu nepieciešams paskaidrot?
• Kas ir galvenie argumenti par un pret?

Šos atsevišķos domu graudus jeb punktus noteikti vari sadalīt vairākos līmeņos. Kad būsi to izdarījis un kārtīgi pārdomājis, šie punkti būs arī raksta sadaļu virsraksti un apakšvirsraksti.

Vairāk par raksta plānošanu lasi Raksta plānošana.

Dažādi skatu punkti, kas tiek apkopoti raksta noslēgumā

Raksts varētu būt par tēmu, kura aplūko dažādus viedokļus vai skatu punktus par konkrētu jautājumu. Tad iztirzājumā katram no skatu punktiem ieteicams likt atsevišķu lielu virsrakstu un veidot to kā atsevišķu sadaļu. Katra sadaļa tiek veidota pilnīgi neatkarīgi.

Vēlams tomēr, lai visas sadaļas būtu strukturāli līdzīgas. Piemēram, ja vienā tiek aplūkoti par un pret viedokļi, tad līdzīgi vajadzētu veidot arī pārējās sadaļas.

Šai struktūrai ir svarīgi, lai beigās ir kāds rezumē. Īpaši, ja tas ir Tavs personīgais blogs, kurā vēlies dot savu pievienoto vērtību ar savu viedokli.

Sadaļu secībai var būt nozīme. Katra sadaļa tomēr būs atšķirīga – cita informācija, citas sajūtas un emocijas. Tāpēc ir labi tās sakārtot tā, lai lasītājs tiek vadīts tām cauri plūstoši, izceļot kontrastus vai pabeidzot uz pozitīvas vai negatīvas nots.

Vienādas daļas par dažādiem saistītiem jautājumiem

Rakstot informatīvus vai izklaidējošus rakstus, bieži vien nav nekādas izteiktas domas, ko vajadzētu apkopot secinājumos. Tie varētu būt raksti par tēmu “10 lietas, kas jāzina …” vai “Top restorāni Rīgā”.

Nosacīti katra daļa būs par kaut ko citu, un tās nevienos nekāda dziļa doma. Bet jebkurā gadījumā ir dažas lietas, kuras ir jāņem vērā.

Tās būtu:
• Sāc ar interesantāko;
• Katrai sadaļai vēlama līdzīga struktūra un apjoms;
• Katrai sadaļai vēlams pievienot saistītu attēlu;
• Šādiem rakstiem nevajag garu ievadu.

Noslēgums

Noslēguma sadaļa ir īpaši svarīga rakstiem, kuros paud savu viedokli vai apkopo kādu analītisku informāciju. Noslēgums ir kā secinājumu sadaļa bakalaura darbā, kurā apraksti galveno domu, dēļ kuras tika izveidots viss raksts.

Ja raksta saturs nav pārāk nopients – tas ir izklaidējošs vai informatīvs -, tad noslēguma sadaļa var būt kā atvadīšanās. Tā ir vieta, kur varat aicināt palasīt arī citus saistītos rakstus vai pierakstīties Jūsu “Jaunumiem”, vai arī aplūkot Jūsu sociālo tīklu kontus.

Galvenie secinājumi

Secinājumu sadaļā apkopo visas galvenās domas, kas tika aprakstītas iztirzājumā, un noslēdz tās ar savu secinājumu. Labais stils ir šo secinājumu parādīt kā raksta autora domas, kā arī atstāt lasītājam pašam vietu savām pārdomām. Respektīvi, viņš var piekrist vai nepiekrist, bet viņš tiks rosināts par doto tēmu padomāt.

Sacinājumu sadaļas virsrakstu var likt gan kā “Secinājumi”, gan galveno secinājumu formulēt 2-4 vārdos. Secinājumu ieliekot kā sadaļas virsrakstu, tam būs lielāks uzsvars.

Ja ir vairāki secinājumi, tad tos ir vēlams izdalīt atsevišķās sadaļās ar apakšvirsrakstiem vai noformēt kā “bullet points”.

Tēmas turpinājums

Noslēgums ir īstā vieta, kur informēt lasītāju par to, vai par šo tēmu ir arī citi raksti, vai varbūt būs nākotnē. Par nākotni runājot gan esi piesardzīgs – raksts tavā blogā stāvēs ilgi. Tāpēc tajā brīdī, kad esi jau tēmu turpinājis, šajā rakstā ir jāveic labojums – jāpārfrāzē “Būs vēl” uz “Lasi rakstā ….”.

Pārdomām – atceries, Tu raksti ar domu, ka lasītājam šī tēma varētu interesēt un patikt. Un ja tas tā tiešām ir, esi tam gatavs. Dod viņam iespēju uzzināt par to vēl vairāk. Piedāvā viņam iespēju pierakstīties e-pasta jaunumiem.

Call to Action

Pierakstīties jaunumiem ir viens no ‘Call To Action’. Atvainojos par nelielo anglicismu, bet latviešu valodā tas neskan tik labi. Tas būtībā nozīmē – ja Tu esi sagatavojis bloga lasītāju kaut kādai nākošajai darbībai, tad dari visu iespējamo, lai šī darbība no lasītāja puses notiktu.

Tas ir īpaši svarīgi rakstiem, kas vērsti uz kāda produkta vai pakalpojuma reklamēšanu. Un šādos rakstos ir svarīgi īstajā vietā likt lasītājam izdarīt izvēli un uzklikšķināt uz saites, lai uzzinātu ko vairāk vairāk par piedāvājumu vai, iespējams, to jau iegādāties.

Šādas lietas ir labi iestrādāt arī raksta galvenajā saturiskajā daļā jeb iztirzājumā, bet pēdējā iespēja to darīt ir noslēgumā.

Pateicība un laipnības

Ja vēlies veidot personiskas attiecības ar bloga lasītājiem, tad ir labi rakstu noslēgt ar atvadīšanos. Tā ir Tava īpašā identitāte, ko Tu veido ar savu blogu, tāpēc izmanto visas iespējas saiknes radīšanai ar lasītājiem. Izveido savu īpašo atvadīšanās veidu.

Atceries, pieklājība aizvien ir modē, par Tavā personīgajā blogā 🙂

Šī raksta noslēgums

Ja jau rakstu par rakstu struktūru, tad nevaru pats šādu sadaļu neizveidot. Tāpēc noslēgumā novēlu rakstīt kvalitatīvi, veidot savu identitāti un dalīties komentāros ar savām pārdomām.

Būšu pateicīgs, ja komentāros padalīsies par to, ko vēl būtu labi šajā rakstā iekļaut, vai varbūt tēmu, ko apskatīt detalizētāk. Tas arī ir mana raksta ‘Call To Action’ 🙂

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.