Labu virsrakstu rakstīšana ir būtiska prasme ikvienam, kas nodarbojas ar SEO un mārketingu. Virsraksta tags ir pirmais, ko lietotājs redz meklēšanas rezultātos. Tas ir arī viens no svarīgākajiem faktoriem, ko Google izmanto, lai noteiktu lapas tematu un saturu.  Tik pat svarīgi ir veidot arī tādus virsrakstus, kas piesaista lasītājus.

Virsraksti ir būtiska SEO sastāvdaļa un ir svarīgi veidot tos ne vien skanīgus, bet arī ar mērķi. Šajā rakstā varēsi uzzināt vairāk par to, kāpēc ir nepieciešami labi virsraksti un kā tos izveidot.

Padomi virsraksta veidošanā:

  1. Virsrakstam ir jāsniedz atbilde uz problēmjautājumu
  2. Jo īsāk un konkrētāk, jo labāk
  3. Nevienam nepatīk maldinoši virsraksti
  4. Izvēlies oriģinālu virsrakstu, kas atšķiras no konkurentiem
  5. Virsrakstam ir jābūt piesaistošam
  6. Iekļauj virsrakstā svarīgus SEO atslēgas vārdus
  7. Ja iespējams, iesaisti lasītāju virsrakstā
  8. Ja nepieciešams, izmanto paskaidrojošus apakšvirsrakstus
  9. Piedomā par virsrakstu rakstības stilu
  10. Parādi savas virsrakstu idejas draugiem

Kāpēc ir svarīgi veidot labus virsrakstus

Virsrakstiem ir liela nozīme satura mārketingā – tam, vai tiks sasniegta paredzētā mērķauditorija. 

Ja izvēlēsies rakstam atbilstošu virsrakstu, bez problēmām piesaistīsi arī pareizos lasītājus. Virsrakstā ir skaidri jānorāda, kam ir paredzēts raksts un kas no tā sagaidāms. Piesaistot atbilstošo mērķauditoriju, palielināsies arī iespēja uz ilglaicīgiem lasītājiem, lapas apmeklējumiem un rezultāta jeb mērķa sasniegšanu – produktu pārdošanu, SEO uzlabošanu utt.

Ja izvēlēsies rakstam neatbilstošu virsrakstu, tad tavs raksts var kļūt neredzams SEO ziņā un maldinošs lasītājiem. Lietotāji, kam raksts ir paredzēts, to gluži vienkārši nespēs atrast vai neuzticēsies tā potenciālam. Tāpat kā sauklis ir reklāmas svarīgākā daļa, virsraksts kalpo kā raksta solījums par interesantu un piemērotu saturu. Virsraksts piesaista lasītājus (un meklētājprogrammas) arī pašam raksta blogam.

Padomi virsrakstu veidošanā

Lai izveidotu labu virsrakstu, jāzina dažas pamatlietas. Esam apkopojuši 10 padomus, kas palīdzēs izveidot labus virsrakstus gan mārketingam, gan SEO.

1. Virsrakstam ir jāsniedz atbilde uz problēmjautājumu

Kad tiek veidots raksts, tam saturiski ir jāsniedz jēga un vislabāk tas paveicams, ja raksts kalpo par kādas problēmas risinājumu. Jo vairāk cilvēki gribēs zināt atbildi uz kādu jautājumu, jo lielāka iespēja, ka tavs raksts kādam būs noderīgs. Tam uzreiz ir jāparādās virsrakstā. 

Piemēram, ja veido rakstu par veikaliņiem, kur iegādāties foršas Ziemassvētku dāvanas, nepietiks ar to, ka virsraksts būs vienkārši Ziemassvētku dāvanas. Tas ir pārāk plašs un var apkopot vairākas tēmas – dāvanu idejas, konkrētu dāvanu katalogs, dāvanu iegādes vietas utt. Veiksmīgāka virsraksta piemērs tad būs Kur pirkt praktiskas Ziemassvētku dāvanas. Lasītājam uzreiz ir skaidrs, ko rakstā varēs sameklēt.

2. Jo īsāk un konkrētāk, jo labāk

Vislabākie virsraksti ir tie, kas ir pēc iespējas īsāki un konkrētāki. Bieži vien raksts ir pietiekami plašs, līdz ar ko rodas vēlme to visu iekļaut virsrakstā – lai nekas netiek palaists garām. Tieši tāpēc prasme veidot īsus un uzrunājošus virsrakstus ir svarīga. Jo īsāks virsraksts, jo vairāk uzmanības tiek veltīts katram ar rūpību izvēlētajam vārdam.

Par piemēru var ņemt grāmatas. To virsraksti ir visai īsi un veidoti ar mērķi pievērst lasītāja uzmanību. Virsrakstam ir jābūt pietiekoši ieintriģējošam un tajā pašā laikā jāsniedz atbilde uz problēmjautājumu. Tas ir bonuss arī no vizuālā skatpunkta – jo īsāks virsraksts, jo vairāk tas izcelsies starp līdzīgiem rakstiem meklētājprogrammā, laika jostā u.c.

Kādā pētījumā atklāts, ka visvairāk skatījumu saņem tie raksti, kuru virsraksts nepārsniedz 95 zīmes.

3. Nevienam nepatīk maldinoši virsraksti

Maldinoši virsraksti bieži vien spēj pievērst lielu uzmanību un tas arī ir iemesls, kāpēc ir tik vilinoši tos turpināt izmantot. Tomēr jāatceras, ka svarīgāk ir iegūt ilglaicīgus lasītājus un ar maldinošiem virsrakstiem tas neizdosies. Ja potenciāls lasītājs atvērs tavu rakstu un drīz vien sapratīs, ka virsraksts ir maldinošs un rakstā netiek sniegta gaidītā atbilde, visticamāk šis lasītājs nākošajā reizē tavu lapu vairs neapmeklēs. 

Veidojot rakstu, ir jārod pārliecība savā darbā. Ja būsi pārliecināts par sava raksta jēgu un vērtību, maldinoša virsraksta izvēle šķitīs muļķīga. Ilglaicīgu lasītāju piesaistīšanā kvalitāte (uzticamie lasītāji) ir svarīgāka par kvantitāti (lasītāji, kas pavilkās tikai uz viltoto virsrakstu). 

4. Izvēlies oriģinālu virsrakstu, kas atšķiras no konkurentiem

Konkurenti ir visapkārt un vislabākais veids, kā tos apsteigt, ir būt oriģinālam. Ja veido rakstu, kas ir aktuāls arī citu uzņēmumu blogos, pārliecinies par to, ka tavam rakstam ir vērtīgs saturs ar pievienoto vērtību. Labs sākums ir oriģināls virsraksts, kas atšķirsies no tavas jomas konkurentu rakstu virsrakstiem.

Izpēti, kādi virsraksti visvairāk dominē tavā lauciņā un neizmanto tos virsrakstus, ko vairākkārt jau esi ieraudzījis citos blogos. Lasītājs, kas ies cauri meklēšanas rezultātiem, drīz vien sapratīs, ka vienādi virsraksti visbiežāk nozīmē arī vienādu saturu. Atšķirties no citu veikuma mārketinga vidē vienmēr ir svarīgi.

5. Virsrakstam ir jābūt piesaistošam

Ja virsraksts būs atmiņā paliekošs un piesaistošs, tas nozīmē vairāk klikšķu (CTR) no meklētājprogrammas rezultātiem. Vairāk skatījumu, vairāk potenciālo lasītāju, labāka reklāma, vairāk lejupielādes vai veiktie pirkumi.

Daži padomi piesaistošu virsrakstu veidošanā, ir sekojoši:

  • Izmanto virsrakstā ciparus5 iemesli dienu sākt ar glāzi citronūdens;
  • Izmanto saistošus vārdusveidi, iemesli, idejas, pamācība utt.;
  • Piesaisti lasītāju uzmanību ar ziņkārību3 lietas, kas tev jāzina pirms podkāsta veidošanas;
  • Piedāvā problēmas risinājumuKur iegādāties drošas Ziemassvētku dāvanas;
  • Izmaini lasītāja dzīviVeiksmes formula, kas izmainīs tavus bloga veidošanas paradumus;
  • Izmanto lasītāju bailes no neveiksmesIemesli, kāpēc tava sociālā kampaņa nestrādā.

6. Iekļauj virsrakstā svarīgus SEO atslēgas vārdus

Veidojot rakstu digitālajā vidē, ir svarīgi ņemt vērā arī SEO likumus. Viens no tiem ir raksta virsrakstā izmantot tādus atslēgas vārdus, ko potenciālais lasītājs visticamāk ierakstīs meklētājprogrammas meklētājā.

Izmantojot piemērotos atslēgas vārdus, palielinās iespēja savu rakstu nodrošināt ar organisku (dabīgu) meklētājplūsmu. Tas nozīmē, ka tavs raksts tiks sasniegts nevis no citām saitēm, bet uzreiz no meklētājprogrammas, kas SEO optimizācijā ir ļoti svarīgi. 

Jāatgādina, ka nevajag aizrauties arī ar galējībām un virsrakstā salikt vairākus nesaderīgus atslēgas vārdus. Piemērā Smart LED TV, LED Screen, 4K UHD TV atslēgas vārdu ir pārak daudz. Virsraksts uzreiz šķiet robotizēts, bezpersonisks, neinteresants.

7. Ja iespējams, iesaisti lasītāju virsrakstā

Rakstos, kur loģika to atļauj, iesaisti lasītāju virsrakstā. Tas uzreiz norāda, kam konkrētais raksts ir paredzēts  un pieškir lasītājam sajūtu, ka šis raksts ir “veidots tieši man”. Savu mērķauditoriju tādā veidā vari piesaistīt gan saucot konkrēti, gan arī aprakstot lasītāju īpašības.

Piemēram, pieturoties pie Ziemassvētku dāvanu ideju raksta, labs virsraksts ir arī Ziemassvētku dāvanas vīrietim. Lai arī raksts ir paredzēts galvenokārt sieviešu auditorijai, tas skaidri norāda, uz kā ir balstīts raksta saturs. 

Tiešāks piemērs ir sekojošs – ja esi izveidojis rakstu par grafiskā dizaina padomiem, virsrakstu Grafiskā dizaina padomi var aizstāt ar virsrakstu Grafiskā dizaina padomi iesācējiem. Lai arī šādā veidā savu lasītāju nosauc par iesāceju, tas pret viņu uzreiz samazina spiedienu un palielina iespēju, ka raksts tiks aplūkots. 

8. Ja nepieciešams, izmanto paskaidrojošus apakšvirsrakstus

Reizēm padomā ir konkrēts, atmiņā paliekošs virsraksts, ko gribās izmantot. Mēdz gadīties, ka tas nav pietiekoši konkrēts un paskaidrojošs. Tādā gadījumā ir labi jau virsrakstā ar kola vai domuzīmes palīdzību sniegt dažu vārdu paskaidrojumu, ieskatu. 

Šis padoms ir īpaši efektīvs tad, ja neizdodas izdomāt pietiekami oriģinālu virsrakstu. Labs piemērs ir virsrakstam Prezentāciju rokasgrāmata. Atbilstošs apakšvirsraksts tad var būt Idejas prezentācijas dizainam un tās pasniegšanai. Kopā tas izskatīsies šādi Prezentāciju rokasgrāmata: Idejas prezentācijas dizainam un tās pasniegšanai.

9. Piedomā par virsrakstu rakstības stilu

Ne mazāk svarīgi ir virsrakstu veidošanā ievērot pareizu gramatiku un stilu. Virsrakstos nevajadzētu likt punktus, izsaukuma zīmes u.c. Kols un domuzīme ir pieļaujami apakšvirsrakstu noformēšanā. Ir svarīgi arī neaizrauties ar žargoniem un vispārēji piedomāt par lasītāja jeb mērķauditorijas lasīšanas stilu. Tā kā virsraksts ir raksta pirmais iespaids, tam ir jābut uzrunājošam un korektam.

10.Parādi savas virsrakstu idejas draugiem

Veidojot saturu, ir svarīgi iegūt arī apkārtējo viedokli. Nereti tas palīdz ieraudzīt to, ko pats, labu laiku strādājot pie raksta, nemaz nevari pamanīt. Vienmēr var palūgt padomu draugiem, ģimenei vai kolēģiem – arī par virsrakstu veidošanu.

Viens veids, kā to izdarīt, ir sekojošs:

  1. Izdomā 10 virsrakstu idejas
  2. Parādi savus virsrakstus draugiem
  3. Uzklausi viņu viedokli, taču atceries, ka tas nav galvenais šīs darbības mērķis
  4. Pagaidi 24 stundas
  5. Pajautā draugiem, kuru virsrakstu viņi vislabāk atceras

Tas, kurš virsraksts būs vislabāk palicis atmiņā, būs arī skanošākais un visticamāk piemērotākais tavam rakstam. 

Ja esi nostiprinājis savas zināšanas par veiksmīgu virsrakstu veidošanu, iespējams, tev noderēs raksts par tēmu Ieteikumi apakšvirsrakstu veidošanai

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *