Bloga rakstā primārais ir tā saturs – teksts, kas ir interesants, noderīgs un loģiski uztverams. Bet lai uzlabotu satura uztveramību un saturs būtu baudāms, to ir nepieciešams strukturēt, kā arī papildināt ar attēliem un saitēm uz citiem informācijas resursiem.

Par bloga rakstu satura veidošanu esam izveidojuši rakstu Rakstu satura daļas, kurā apkopoti ieteikumi ievada, satura galvenās daļas (iztirzājuma) un noslēguma veidošanai. Tāpēc šajā rakstā apkopojam ieteikumus atsevišķu satura elementu efektīvai veidošanai.

Kas ir satura elementi?

Šobrīd ir informācijas pārbagātības laikmets, kurā informācija vairāk tiek skenēta nekā lasīta. Cilvēki “pārskrien pāri” virsrakstiem un attēliem, atrod kaut ko interesantu un saistošu un tikai tad iedziļinās. Vai vispār neiedziļinās …

Tāpēc ir svarīgi veidot saturu tādu, lai tas piesaistītu uzmanību, būtu ērti pārskatāms un uztverams. Lai to panāktu, tiek izmantoti dažādi satura elementi – gan tekstuāli (virsraksts, apakšvirsraksti), gan vizuāli (attēli, infografikas).

Šīs ir tās lietas, kuras ne tikai padara saturu bagātīgāku un baudāmāku bloga lasītājiem, bet arī patīk Googlei. Google analizē katru bloga lapu un izdara secinājumus par tās satura kvalitāti, tāpēc ir labi izmantot šos dažādos satura elementus Googlei pa prātam. Šie ieteikumi būs noderīgi arī, ja tiek veidoti SEO teksti.

Teksta elementi

Veidojot bloga saturu, pirmkārt, bloga veidotājām par visiem 100% vispirms vajadzētu domāt par raksta tēmu, satura kvalitāti un pievienoto vērtību lasītājam. Kad saturs ar šādu domu ir sagatavots, to vajadzētu izvērtēt mazliet no cita skatu punkta.

Esmu aprakstījis vairākus tekstuālā satura elementus, kuriem vajadzētu pievērst uzmanību. Katram no tiem pievienoti ieteikumi, ko ņemt vērā, lai saturs būtu ne tikai labi uztverams, bet arī SEO efektīvs.

Par SEO ļoti vienkāršotā valodā iesācējiem esmu izveidojis rakstu Vienkārši par SEO. Raksts ir noderīgs tiem, kas šajā jomā vēl nav iedziļinājušies. Būtībā tās ir lietas, ko ņemt vērā, lai Tavs blogs vai bloga raksts būtu labāk atrodams Google meklētājā.

Sākšu ar svarīgāko – raksta virsrakstu un apakšvirsrakstiem, tad par atslēgas vārdu lietošanu un raksta aprakstu (Excerpt).

Virsraksts

Virsraksts ir ļoti svarīga raksta sastāvdaļa. Tā ir tekstuāla frāze, kurai ir informatīvi jāiemieso raksta galvenā būtība, bet vienlaikus jābūt arī uzrunājošai un interesantai. Un nevar aizmirst par atslēgas vārdiem.

Rasta virsrakstam vajadzētu būt no 3 līdz 6 vārdiem garam. Dažos vārdos ietērpt gan saturu, izveidot to interesantu un iekļaut atslēgas vārdus varētu būt izaicinoši. Bet tas ir pieredzes jautājums.

Katrs blogs ir atšķirīgs, un virsrakstu veidošana ir daļa no tā identitātes. Uzsākot bloga veidošanu, iesaku pieturēties pie tā, ka virsrakstā iezīmē, par ko ir raksta saturs. Pēc tam jau varēsi eksperimentēt ar skaļākiem un emocionālākiem virsrakstiem. Bet vēl pēc tam – domāt, kā gudri iepīt vajadzīgos atslēgas vārdus.

Pieminēšanas vērts ir tas, ka rakstam būtībā ir 2 virsraksti – viens ir tas, kas rādās blogā, bet otrs ir tas, ko pats varēsi norādīt, lai rādās Google meklētājā. Tiem ir jābūt līdzīgiem, bet par to raksta turpinājumā.

Apakšadaļu virsraksti

Neatkarīgi no raksta garuma, iesku to veidot vairākās daļās, katrai no tām piešķirot apakšvirsrakstu. Tas ir svarīgi, lai uzlabotu satura pārskatāmību bloga raksta lasītājam, bet vienlīdz svarīgi tas ir arī priekš SEO.

Par to, kā labāk veidot raksta apakšvirsrakstus, lasi rakstā Ieteikumi apakšvirsrakstu veidošanai.

Atslēgas vārdi

Rakstot par kādu tēmu, ir nepieciešams saprast, kāpēc tā ir aktuāla un kā cilvēki to mēģinātu atrast Google meklētājā. Respektīvi, ko viņi rakstītu Google meklētāja vaicājuma lodziņā.

Piemēri:

  • Ja meklē, kur doties vakariņās ar draugiem, viņi rakstītu “restorāni Rīgā”, “paēst ar draugiem”, “jaunākie restorāni” vai “labākās burgeru vietas”.
  • Ja meklē atsauksmes par konkrētu SPA, tad rakstītu “atsauksme par SPA centru”, “atsauksmes par SPA” vai “SPA atsauksmes”.
  • Ja meklē iespējas iemācīties gleznot, tad rakstītu “gleznošanas kursi”, “mākslas meistarklases” vai “kur iemācīties gleznot”.

Google ir ikdienā ļoti iecienīts informācijas meklēšanas veids. Bet tas, kā cilvēki meklē lietas un kādus konkrētus vārdus raksta, ir ļoti individuāli.

Ir svarīgi apzināt visdažādākās iespējas, pēc kuriem konkrētiem atslēgas vārdiem cilvēki gribētu atrast tieši Tavu rakstu. Un kad to esi sapratis, tad vēlams šos atslēgas vārdus izmantot arī savā rakstā. Gan tekstā, gan raksta sadaļu virsrakstos.

Katru atslēgas vārdu tekstā vajadzētu izmantot vismaz dažas reizes. Tas var likties kā ir izaicinājums – šos vārdus tieši tādā formā ievietot tekstā, jo tas var šķist nedabīgi. Un tomēr tas ir iespējams. Galvenais nepārcensties un nesabojāt satura galveno jēgu, uztveramību un baudāmību.

Raksta apraksts

Tas ir īss ieskats pāris teikumos par to, ko šajā rakstā bloga apmeklētājs var izlasīt. Apraksts parādīsies dažādās bloga vietās, kur var redzēt visus rakstus. Standartā tas parādās bloga rakstu sarakstā – tur, kur ir tikai virsraksts, attēls un raksta apraksts.

Raksta apraksts - excerpt

Šis teksts ir kā neliela reklāma bloga iekšienē, kuram vajadzētu paskaidrot raksta virsrakstu un ieinteresēt bloga apmeklētāju šo rakstu izlasīt.

Noskaidro, cik tavā blogā šim aprakstam paredzētais apjoms ir liels, un mēģini iekļauties šajā apjomā. Tas ir vai nu norādīts bloga teksta ievadīšanas skatā, vai arī pašam jāizskaita aptuvenais zīmju skaits, kādu vēlies. Augstāk parādītajā bloga piemērā vajadzētu izskaitīt, cik garš teksts (simbolu skaits) iekļaujas dotajās 3 rindiņās.

Vienlaikus mēģini arī izmantot visu šo apjomu. Ja teksts būs garāks kā uzstādītais limits, tad, iespējams, tas tiks apgriezts un beigās tiks pievienota daudzpunkte. To var redzēt augstāk atspoguļotajā piemērā. Ja teksts automātiski netiek nogriezts, tad ne visai labi izskatītos tas, ka daļai rakstu aprakstā ir tikai 40 rakstu zīmes, bet daļai – 200.

Ir blogi, kuros šis pats apraksts parādās arī Google meklēšanas rezultātos kā Lapas apraksts (Page Description). Par to lasi raksta turpinājumā sadaļā Raksta SEO elementi.

Raksta attēli

Attēli vai dažādi citi vizuālie elementi ir svarīga raksta sastāvdaļa. Attēli uzrunā lasītāju atvērt rakstu, paskaidro raksta saturu un padara rakstu baudāmāku.

Lai uzzinātu vairāk par attēlu saturu un kvalitāti, lasi rakstu Attēlu raksturlielumi. Tajā ir ieteikumi gan par attēlu izmēru, gan par to, kādus parametrus uzstādīt blogā izmantojamajiem attēliem. Par to, kādus attēlus labāk izvēlēties, īsi esmu iezīmējis rakstā Bezmaksas bildes.

Turpinājumā aprakstīšu, kādi ir attēlu veidi, un kā tos ieteicams lietot.

Raksta titulbilde

Titulbilde ir obligāts bloga raksta satura elements. Rakstu nav vēlams publicēt, ja neesi pievienojis tā titulbildi. Ja tā dari, tad tas izskatās visai slikti bloga sākuma lapā un rakstu sarakstā. Arī Google, analizējot rakstu, šajā gadījumā var sniegt negatīvu novērtējumu.

Visas rakstu titulbildes ir vēlams pievienot vienādā izmērā. Optimālo raksta titulbildes izmēru vajadzētu saprast jau bloga izveides stadijā. Tad, sākot jau no pirmā raksta, varēsi sagatavot visas bildes vienotā izmērā.

Ērtāko veidu, ko pats izmantoju rakstu titulbilžu izgriešanā, esmu aprakstījis Ērta attēlu izgriešana vēlamajā izmērā.

Attēli raksta saturā

Tā kā titulbilde ir obligāta, var rēķināties, ka viens attēls rakstā jau ir. Ja runājam par SEO, tad svarīgākais, lai ir vismaz viena bilde. Pārējo attēlu pievienošana ir vajadzīga satura bagātināšanai un labākam bloga raksta izskatam.

Bet iespējams, ka Google drīzumā vēlēsies rakstos redzēt vismaz 2-3 attēlus. Tāpēc drošs paliek nedrošs, labāk pievieno kādus papildus attēlus. Tas nāks tikai par labu.

Labs stils ir katrai raksta sadaļai pievienot kādu saturiski saistītu attēlu. Tas der tad, ja rakstu veido garāku – ar kādām 2-4 sadaļām. Tas uzlabos raksta uztveramību un palīdzēs saprast, kur sākas jauna raksta sadaļa.

Attēli, protams, ir viens no labākajiem veidiem, kā paskaidrot lietas ar vizuālu piemēru. Tās var būt gan fotogrāfijas, gan ekrānšāviņi, gan infografikas. Lai attēls būtu vēl labāk uztverams, varat tam pievienot nosaukumu vai īsu aprakstu.

Neaizmirsti, ka, lietojot attēlus, uz kuriem attiecas autortiesības, tās ir jārespektē. Daudzos gadījumos tas uzliek par pienākumu attēla nosaukumā atsaukties uz attēla autoru. Tāpēc daudz ērtāk ir izmantot attēlus, uz kuriem autortiesības neattiecas. Dažādas vietnes, kur šādi attēli ir atrodami, apkopoju rakstā Bezmaksas bildes.

Kas ir pirmais – attēls vai apakšvirsraksts?

Nereti, ievietojot attēlus atsevišķu raksta sadaļu ievadā, rodas šāds jautājums.

Šajā sakarā nekāds standarts nav izstrādāts. Cik esmu papētījis, lielākajā daļā blogu vispirms ir apakšvirsraksts, kam seko attēls. Bet ir arī tādi, kur vispirms ir attēls, kam seko apakšvirsraksts.

Attēla un virsraksta novietojums ir saistīts ar lietotāja ērtību un satura labāku uztveramību. Domājot no šī skatupunkta, es ieteiktu izmantot šādu pieeju: ja attēls sniedz ļoti konkrētu informāciju par tam sekojošās raksta sadaļs saturu, tad to var likt virs virsraksta. Bet ja tas dod tikai sajūtu, kas ir klasiski, izmantojot bezmaksas attēlus, tad vispirms būtu jāliek virsraksts.

Ir skaidrs, ka blogā vajadzētu ievērot vienotu sistēmu, un visos rakstos izmanot vienu no pieejām.